Zωές

Zωές

Τους παρατηρούσα...

Σχέδιο

Σχέδιο

Ο μπαμπάς μόλις είχε...

Απορία

Απορία

Πλησίαζε το...

Άουτ

Άουτ

Η «Τούμπα-Κόλαση»...

Ζάχαρο

Ζάχαρο

Το κυλικείο της 4...

Ranking

Ranking

Από την έναρξη του...

Απόκρουση

Απόκρουση

Ο Αλέξανδρος...

Έδρα

Έδρα

Κι όμως, οι...

Pontus

Pontus

- Yes? Yes? You listen?- Oh, of course it would be you.- Yes! Mr. Agent, where are you, little...

Φίατ

Φίατ

Τα μέλη ενός...

Honeycutt

Honeycutt

O Tyler Honeycutt έφυγε προχθές...

Ξεκούραση

Ξεκούραση

Τέτοια μέρα, πέντε...

  • Zωές

    Zωές

    Friday, 19 October 2018 01:22
  • Σχέδιο

    Σχέδιο

    Wednesday, 10 October 2018 18:36
  • Απορία

    Απορία

    Thursday, 27 September 2018 08:48
  • Άουτ

    Άουτ

    Sunday, 23 September 2018 11:26
  • Ζάχαρο

    Ζάχαρο

    Sunday, 23 September 2018 01:11
  • Ranking

    Ranking

    Wednesday, 15 August 2018 18:54
  • Απόκρουση

    Απόκρουση

    Thursday, 09 August 2018 03:30
  • Έδρα

    Έδρα

    Monday, 06 August 2018 12:45
  • Pontus

    Pontus

    Sunday, 05 August 2018 22:25
  • Φίατ

    Φίατ

    Thursday, 12 July 2018 23:44
  • Honeycutt

    Honeycutt

    Monday, 09 July 2018 12:56
  • Ξεκούραση

    Ξεκούραση

    Thursday, 05 July 2018 22:07

isovΤο αρχείο που περιείχε το αρχικό υλικό από το οποίο θα προέκυπτε το «Μια Εποχή Στο Τσιμέντο» ήταν διπλάσιο σε όγκο από την τελική του μορφή. Αγχωμένος να μην αφήσω απ’ έξω «κάτι σημαντικό», είχα απλώσει σε ένα ογκώδες σύγγραμμα περίπου οκτακοσίων σελίδων ό,τι υπήρχε στο μυαλό μου, με τη σκέψη «θα τα ξεδιαλέξουμε στη συνέχεια». Η διαδικασία της συγγραφής είχε ήδη φτάσει τα σχεδόν τρία χρόνια, έγραφα καθημερινά, όσο επίπονα κι αν ήταν αυτά που έρχονταν στη μνήμη από την εποχή που έζησα προς, από και γύρω από τις κερκίδες τη δεκαετία του ’90, ανακατεύοντας τα ζόρικα με τα ευχάριστα και αυτά που θα ‘θελα να ξεχάσω μ’ αυτά που θα ‘θελα να ζήσω ξανά. Αλλά, όσο εύκολα κυλούσε η γραφή κι όσο γέμιζαν οι σελίδες με λέξεις, αυτό που δεν είχα καμία διάθεση να σκεφτώ, έστω και για μια στιγμή κάνοντας διάλειμμα, ήταν «ο τίτλος». Όπως και με τα μικρά κεφάλαια του βιβλίου, όπου πάντα βάζω μια λέξη που μπορεί να αντικατοπτρίζει το κείμενο που ακολουθεί αλλά μπορεί και όχι, δεν κάθισα ποτέ να περιμένω την έμπνευση για έναν τίτλο που θα περιλάμβανε όλα μαζί τα κείμενα του βιβλίου. Συνεπώς, έβαλα έναν «working title» απλώς για να ονομαστεί κάπως το αρχείο και το έστειλα.

Από την πρώτη μας συνάντηση, ο Άρης ο Μαραγκόπουλος μου έδωσε να καταλάβω πως το βιβλίο θα εκδοθεί στη μορφή που θέλω εγώ να εκδοθεί, θα περιλαμβάνει τα κείμενα που εγώ θέλω να περιλαμβάνει και θα έχει ως τίτλο αυτό που θα επιλέξω εγώ να έχει ως τίτλο. Δηλαδή η πλήρης ελευθερία στην κυριολεξία της. Στην επεξεργασία που ακολούθησε, τα κείμενα δουλεύτηκαν νυχθημερόν, παρέμειναν σχεδόν τα πάντα δίχως εκπτώσεις, αλλά ακολουθώντας συμβουλές και οδηγίες από τους ανθρώπους που βρέθηκαν δίπλα μου εκείνο το διάστημα κατάφερα, με έναν μαγικό, τώρα που το σκέφτομαι, τρόπο, να μειώσω τον όγκο στο μισό. Να το κάνω πιο συμπαγές, να λέει τα ίδια πράγματα με λιγότερες λέξεις, να δυναμώσει κάθε λέξη και να μιλάει για δυο. Το αρχείο πηγαινοερχόταν, διορθωνόταν, μαζευόταν, διαβαζόταν για άλλη μια φορά απ’ την αρχή ως το τέλος, κάτι έλειπε, έμπαινε, κάτι περίσσευε, έβγαινε, πέρασαν μήνες, κάηκαν χιλιάδες τσιγάρα στο αριστερό χέρι όσο το δεξί πάλευε να βρει τους δρόμους ανάμεσα στις λέξεις που θα τυπώνονταν και αυτές που θα θυσιάζονταν ώστε οι συνεργάτες τους να αποδώσουν την ιστορία καλύτερα, και σε όλο αυτό το διάστημα το αρχείο παρέμενε με τον πρώτο, προσωρινό του τίτλο. «Μια μέρα θα σου ‘ρθει χωρίς να το καταλάβεις», έλεγε ο Άρης.

Κι ήρθε ο τίτλος την ώρα που τον έγραφα σε μια παράγραφο που με παίδευε από την αρχή, στην πιο δύσκολη, ίσως, παράγραφο που χρειάστηκε να γράψω για το βιβλίο, εκεί όπου έπρεπε να καταθέσω τα όπλα, να παραδεχθώ πως όλα αυτά τα μεγαλειώδη και τα ηρωικά και τα περιπετειώδη και τα σπουδαία που θυμάμαι να έζησα μόνος μου ή παρέα με τους ασπρόμαυρους συντρόφους της νιότης μου κάποτε έφτασαν σε μια γραμμή που έγραφε «τέλος». Ένα τέλος που έδωσε τη θέση του σε μιαν άλλη αρχή, παρόμοια, συναρπαστική, αλλά μια αρχή που δεν περιλάμβανε, πια, εμένα και όλους τους άλλους σαν εμένα στην πρώτη γραμμή αλλά λίγο πιο πίσω. Το τέλος του βιβλίου και της γενιάς που πρωταγωνιστεί σε αυτό σηματοδοτήθηκε από το τέλος μιας ολόκληρης εποχής και την αρχή της επόμενης κι αν υπήρξε μια λέξη που να χαρακτήριζε την εποχή που τελείωσε μαζί με τον προηγούμενο αιώνα ήταν ο τόπος, το φυσικό περιβάλλον όπου έζησαν και ενηλικιώθηκαν και πέθαναν όσοι βρέθηκαν δίπλα ή παράλληλα μ’ εμένα σ’ αυτή: Το τσιμέντο. Το έστειλα σε όλους: «Μια Εποχή Στο Τσιμέντο, αυτός θα είναι ο τίτλος». Και δεν είπε κανείς τίποτα, συμφώνησαν όλοι μονολεκτικά.

Μια Εποχή Στο Τσιμέντο

ISOVITIS COVER 400Η ενηλικίωση ενός εφήβου στις τσιμεντένιες κερκίδες της δεκαετίας του ’90, μιας συναρπαστικής οπαδικής περιόδου που άφησε σακατεμένους όσους επέζησαν από τις παγίδες της. Οι εκδρομές, τα συνθήματα, οι πέτρες, τα κλομπ, η πρέζα που μύρισε κάθε φλέβα δεμένη με δίχρωμο κασκόλ.

Ο παράλληλος κόσμος που οι περισσότεροι αγνοούν ή προσποιούνται πως αγνοούν – μια ωδή στην κοινή ουτοπία των «χούλιγκαν», στα παιδιά που δε μεγάλωσαν, στις ζωές που δε θα αφηγηθεί κανείς πέρα από όσους τις είδαν να σβήνουν, Κυριακή με Κυριακή, στις γαλαρίες των πούλμαν και στα κάγκελα των γηπέδων.

Συνάμα, μια νοσταλγική ματιά, σε πρώτο πρόσωπο, από ένα μέλος της κερκίδας του ΠΑΟΚ, που απλώνει στο χαρτί καθετί σοβαρό ή αστείο, σημαντικό ή ασήμαντο μπορεί να ανασύρει από τη μνήμη του, από την πρώτη του στιγμή στους καπνούς του πετάλου μέχρι την τραγωδία που έκλεισε και σημάδεψε ολόκληρη τη δεκαετία, ορίζοντας και το τέλος της «Old School» γενιάς που έθεσε τους κανόνες της οπαδικής ζωής ουρλιάζοντας, χοροπηδώντας κι αιμορραγώντας στα γήπεδα και στους δρόμους.

FB

 
 
 
 

365 Albums

Κατόπιν πρόκλησης, οι 365 δίσκοι που με διαμόρφωσαν, με επηρέασαν, με ρήμαξαν.

48 The Wall

365048

47 Appetite For Destruction

365047

46 Speak English Or Die

365046

45 Μέσα Στη Νύχτα Των Άλλων

365045

44 Hell Awaits

365044

43 Ζωή

365043

42 L’Enfant Sauvage

365042

41 Leprosy

365041

40 Piel y Hueso

365040

39 Back Τo Black

365039

38 System Of A Down

365038